Matematik –SALT

Pedagogerna har fått  tips från Johanna (matematikutvecklare  i Vårby), vilka områden man bland annat kan arbeta med inom matematik i bokprojektet.

SALT – matematik

Det var en gång en rik bonde. Hans gård var stor, hans åkrar var stora och hans skogar var ännu större…

Redan i första meningen kan man hitta matematik eller koppla ord till matematik.

Rik: Arbeta med pengar, olika valutor, växla, räcker pengarna?, spel där man använder leksakspengar..

Tips på övningar hittar du bland annat på ncm:s hemsida under strävorna, se länk.

http://ncm.gu.se/node/5381

Stor/större: Boken innehåller många matematiska begrepp och en hel del lägesord. Dessa kan man prata om gemensamt och även hitta övningar som tränar lägesorden. Titta i olika matematikböcker!

Han hade många hästar…

När man läser boken är det viktigt att läsa den med olika ”glasögon”.  Läser du med matematikglasögonen på kommer du som lärare att upptäcka att det finns mycket som berör matematik.

Till exempel på sidan 52: Gäddan försvann, men kom snart tillbaka. Då hade hon med sig ett helt stim stora gäddor. De simmade tätt ihop, så det blev som en flotte för pojken…Hur många gäddor behövdes det? Detta kan man använda för att introducera areabegreppet.

Naturligtvis kan man alltid använda karaktärerna och miljön i en bok för att skapa olika problemlösningsuppgifter eller textuppgifter. Eleverna kan också skapa egna räknehändelser utifrån boken.

Johanna Bolling /Katarina

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*